Scorett gillar Acne



Scorett har mycket fina skor i höst, och en hel del av dem är inspirerade av Acne. Här är två par snygga Acnelookies som finns att hitta på Scorett i höst, till en tredjedel av ursprungspriset. De vänstra är äkta vara och de högra kopior. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha båda paren i min skogarderob i höst - vad säger ni?

Snart student?

                            283 dagar kvar för mig! Tar ni också studenten i år?

Nu märks det verkligen att man börjar få in rutinerna igen. Det är lite trist att inte kunna vara lika spontan som man kan under lov, men samtidigt behöver man lite vardag för att uppskatta sin lediga tid mer. Det är mest de här tidiga morgnarna jag inte gillar om jag ska vara helt ärlig, skulle egentligen behöva gå i en skola där man aldrig börjar före tio för att fungera ordentligt... Oh well, bara ett år kvar nu i alla fall! Har faktiskt redan börjat planera lite för studenten med några av tjejerna i klassen, man måste vara ute i sjukt god tid för att få de bästa ställena och datumen till klasskiva och sådant. Flak har vi också planerat och är på väg att boka, framförhållning is the word! Det kommer bli grymt!


Skoleverans

 
Har precis varit på ICA och hämtat ut skorna jag beställde från Nelly i torsdags. Snabbt jobbat av dem måste jag säga, det tog bara en och en halv arbetsdag att få hem dem! Skorna är lika snygga i verkligheten som de var på Nellys bild, plus att de inte alls är lika plastiga som de såg ut att vara. Riktigt bekväma var de också, så jag måste säga att jag gjort ett riktigt kap!

Bara en vecka kvar nu!

Om exakt en vecka befinner jag mig i New York City! Jag vet att jag tjatar, men det här är en dröm som går i uppfyllelse för mig. Tror att det kommer bli helt fantastiskt! Vi kommer verkligen ha fullspäckade dagar eftersom det finns så otroligt mycket att se, uppleva och göra, men det är som det ska vara.


Har gjort en lista på vad jag vill se, som bland annat inkluderar klassiker som Empire State Building, New York Public Library och Guggenheim Museum; men också Carrie Bradshaws trappa, Greenwich Village, Magnolia Bakery och Pastis. Plus att jag gjort en milslång lista med alla affärer jag vill besöka och tillhörande adresser. Jag är ett listfreak helt enkelt, men man sparar faktiskt en hel massa tid på att skriva upp vad man vill göra, hur man tar sig dit, vad det kostar osv. Lägger upp min lista här sen när den är färdig, så kan andra inspireras och få nytta av den ockå. 

Men nu undrar jag - ni som har varit i NYC eller känner någon som varit där, har ni något som jag absolut inte får missa? En plats, en affär, en restaurant - vad som helst. Tacksam för alla tips!

Rivstart

Ser min vision board varje gång jag sätter på datorn, och den påminner mig om att kämpa i skolan det här sista året. Det ska gå!

Det är så mycket i skolan nu redan första veckan. Jag har en massa nya ämnen som jag aldrig läst förut (Kinesiska, Psykologi, Religion, Filosofi, Projektarbete) och en massa nya lärare i de ämnena jag läst i ettan och tvåan. Det är kul men samtidigt väldigt jobbigt, så otroligt mycket nytt att ta in! Plus att jag valt en extra avancerad Engelska C-kurs då jag ska göra Cambridge ESOL i vår för att få ett CAE (Certificate of Advanced English.) CAE är ett prov man gör med flera olika delar, ungefär som ett nationellt prov, inför personer från University of Cambridge. Klarar man det får man ett sorts bevis på att man har nivå C1/C2 i engelska, vilket är till stor fördel om man studerar eller jobbar utomlands, men även ses som en bra merit här i Sverige. Så det kommer bli mycket engelskaplugg det här året, tur att jag tycker det är roligt...

Kap!

Nelly har en hel del billigt på skofronten, och här skorna tycker jag är ett riktigt kap för sina 199:-. Stilrena och lite lagom chunky. Med koden shoe50nelly får man även just nu 50:- rabatt när man handlar skor, så det innebär att det med frakt och studentrabatt bara blir 168 ynka små kronor. Jag kunde inte låta bli så det blev en beställning för mig alldeles nyss. Kan se mig själv trippa nerför 5th Avenue i dessa om en vecka, hehe!


Bad Day

Nej, det här har verkligen inte varit min dag. Kändes som jag inte hade varit borta från skolan en sekund när jag öppnade klassrumsdörren igen, och blev efter bara ett par lektioner nästan lika skoltrött som jag var i slutet av tvåan. När jag dessutom vet hur otroligt jobbigt det här året kommer bli med både plugg och grymt mycket andra saker (som jag nämnde i förra inlägget) så känner jag bara för att ge upp. Så brukar jag absolut inte vara, det är verkligen helt olikt mig, och därför skrämmer det mig lite. Hur fan ska jag klara det här året om jag känner så här efter första dagen?

Kanske vaknade jag bara på fel sida idag, vem vet. Håller i alla fall alla tumma jag har på att det känns bättre imorgon. Ny dag, nya möjligheter. Right?

Första skoldagen


Idag börjar skolan igen för mig. För det känner jag ovanligt mycket ångest, brukar vara rätt laddad för en ny termin efter ett långt elvaveckors sommarlov. Får verkligen hoppas att jag blir lite mer taggad när jag väl börjat, behöver verkligen all energi och ambition jag kan få för att orka med skolplugg (där jag ska ha MVG i allt), körkortsplugg, studentfix, jobb, dansträningar, gym och Au Pair-ansökan samtidigt. Och hinna ha ett liv någonstans däremellan också, haha. Nu måste jag springa till bussen, men vi hörs ikväll!

Grattis finaste, finaste M!



Kavajen och klänningen är från H&M, skorna från Din Sko (köpta förra sommaren) och väskan från Jeane Blush

Så typiskt, mitt under lovets stressigaste vecka lyckas jag dra på mig 40°C feber och ligger däckad i två dagar. Hann som tur var bli lite bättre till igår kväll i alla fall så jag kunde komma på finaste M:s 18-årsmiddag. Det blev jättelyckat, så tack Tilds för det! En massa drinkar, middag, presenter och tårta, precis som det ska vara! De andra drog till Ambassadeur sen, men eftersom jag är minstingen (fyller inte 18 förrän i slutet av november) och dessutom kände mig lite dålig fortfarande fick jag traska hem själv i mörkret, haha.

Hard worker

Ledsen för otroligt dålig uppdatering, men jag har haft så himla mycket med jobb, fix till Tildas 18-årsmiddag på lördag och en massa att ordna och kolla upp innan skolan börjar på måndag. Idag blir det mer jobb som gäller, men först ska jag förbi H&M och se om de har fått in den blårutiga skjortan som jag beställde för ett tag sen (som inte skulle behaga dyka upp förrän i slutet av september...) Håll tummarna för att jag hittar den!

Dags för modevecka

 
Imorgon startar Stockholms Modevecka! Något som kanske inte innebär speciellt mycket för oss som inte är branschmänniskor i och för sig, förutom att det är intressant att kolla på alla visningsbilder (och kanske smyga omkring utanför Berns och spana modeller, haha.) Men det finns faktiskt några designers som även släpper in lite folk från allmänheten på sina visningar, något jag tycker är riktigt kul. Jag tagit reda på var och när dessa visningar äger rum, och såklart delar jag med mig av informationen till er. Om ni vill gå på en av dessa öppna visningar behöver ni dock vara där i god tid innan den börjar för att få en plats.

Carin Wester: Tisdagen 17/8 klockan 20:00, Mercedes-Benz Fashion Pavilion/Kungsträdgården.

Lexington: Onsdagen 18/8 klockan 17:30, Mercedes-Benz Fashion Pavilion/Kungsträdgården.

Cheap Monday: Tisdagen 17/8, 17:45 vid Evert Taubes Terrass/Riddarholmen.

En annan rolig grej för allmänheten är den så kallade Fashion Night som kommer vara i Biblioteksstan torsdagen 18/8. Då kommer alla affärer i området ha öppet ända till 22:00, flera designers kommer vara på plats i sina egna butiker, priserna kommer vara rabatterade och det kommer finnas DJ:s och liknande. Något som jag absolut kommer gå på om jag har tid!

Vinn ett par fantastiska ballerinas


Fina Mogi har en tävling på sin blogg som jag absolut tycker ni borde ta er en titt på. Hon lottar nämligen ut dessa fantastiska ballerinor från Redfoot, som jag suktat efter länge. Det smarta med Redfoots ballerinor är att sulan är vikbar, så de är perfekta att stoppa ner i lilla partyväskan och sen dra på sig när fötterna inte orkar klackar längre. Skulle bli flitigt använda av mig om jag hade turen att vinna!

27°C i skuggan!

Äntligen fick vi lite sommarvärme igen, sådär lagom till sommarlovets slut (igår hade vi underbart väder här i Stockholm och idag ser inte direkt ut att bli sämre - divine!) Mitt allra sista sommarlov, fy... Men börjar som tur är inte förrän den 23:e, så jag har några dagars frihet kvar!

Ska hem till Tilds nu i alla fall och sola på hennes baksida med iPodhögtalaren på och iste och senaste ELLE i handen. Måste försöka få tillbaks lite av Greklandsbrännan som försvann under regnveckorna här hemma... Ikväll blir det eventuellt kräftskiva hemma hos E:s manfriend, men vi lär nog höras någon gång i mellan hur som helst. Ha en underbar dag!


No more Serena?

Det ryktas att Blake Lively (aka Serena van der Woodsen) ska lämna Gossip Girl. Det sägs att hon känner att hon har vuxit ifrån serien och tröttnat på alla gräl med sina kollegor, och därför vill börja satsa på att göra enbart film istället. Det sägs även att hon redan lämnat in flera förslag på hur hennes karaktär ska dö, bland annat ett som innefattar ett dramatiskt självmord. Verkligen trist om detta skulle vara sant tycker jag, då jag tycker Blake tillsammans med Leighton Meester gör största delen av serien. Gossip Girl utan Serena? Nä...

Men om hon nu lämnar GG får vi väl hoppas att hennes fortsatta karriär går bättre än till exempel Mischa Bartons gjort sen hon bestämde sig för att lämna the O.C. - för hur mycket har vi sett av henne egentligen...? Ni som liksom jag följer Gossip Girl, vad tycker ni om detta?

Visionboard!

Blev lite inspirerad av Blondinbella, och bestämde mig igår kväll för att prova att klistra ihop en visionboard som gäller mitt sista gymnasieår. Jag gjorde en i Photoshop istället för att klippa och limma i verkligheten, då jag tycker det är både roligare och enklare. Har nu ställt in den som bakgrundsbild på min dator!

Nu vet jag såklart inte om detta kommer fungera på mig, men jag tycker det är en smart idé att hela tiden påminnas om vad man strävar efter och vill åstadkomma, och på det sättet nå sina mål lättare. Att omedvetet börjar fundera ut vägar att lyckas med det man vill uppnå. Jag har valt att ha med både konkreta saker (till exempel en galet snygg bil för att jag vill SKA ta körkort, och ett foto från Piccadilly Circus för att jag vill åka tillbaka till London i år), men även saker som representerar något mer abstrakt. Som till exempel ett citat jag gillar och vill ta till mig så mycket som möjligt, och Blondinbellas Egoboost! för att påminna mig om att tro på mig själv och släppa alla komplex.

Lämna gärna en kommentar och en länk om ni gör era egna visionboards, det skulle vara superkul att se!


Gummistövlar!

 


Vilken härlig dag jag har haft, riktigt mysig. Började med parma-, mozzarella- och ruccolafocaccia på Muffin Bakery (god, men långt ifrån Frescos eller Chokladkoppens) och en massa catching up, vilket verkligen behövdes då vi inte setts allihopa på ett bra tag.

Sen var vi såklart tvungna att ta ett litet shoppingvarv också. Såg otroligt mycket fina höstsaker överallt, men jag höll i plånboken och kom bara hem med ett par supersöta, ljusrosa gummistövlar från Duffy/Mixage. Har letat efter ett par fina wellies länge, och så när jag hittade ett par på rea kunde jag inte låta bli. Skulle helst velat ha ett par svarta glossiga Hunter i och för sig, men det får vänta tills jag slutat spara...


Lunch med fina människor

Har sovit cirka fyra timmar i natt, och det helt ofrivilligt för en gångs skull. Hölls vaken av min brorsas kompisar till fyra, och vaknade sen av att någon av mina kära, kära grannar tydligen tyckte det var helt okej att trimma gräsmattan klockan åtta på morgonen. Inte det bästa sättet att bli väckt på! Men ska ha en trevlig dag i alla fall, ska träffa Mel, Em och Tilda för lunch och shopping (spara, Malin, spaaaaraaaa.) Det är första gången vi ses alla fyra samtidigt sen i början av juni, så det ska bli sjukt roligt att få min lilla klasskvartett samlad igen. Hörs i eftermiddag när jag kommer hem, puss på er!

Beställt!

Gjorde en beställning på H&M igår kväll. Lite nattshopping sådär. Det blev en kavaj, skjorta och volanghalsduk i ull- och angoramix, även om det var en massa annat jag också höll på att lägga ner i shoppingkorgen. Måste erkänna att jag tycker det är lite kul att börja shoppa höstkläder redan, trots att det bara är augusti. Känns hemskt att säga det, men jag har nästan tröttnat lite på sommaren nu. Därför älskar jag att vi har årstider i Sverige, jag behöver lite höst och vinter för att uppskatta sommaren.


Lite osäker på kavajen, men får hoppas den sitter bra på och är lite mörkare i verkligheten.


Stylewatch - Chloë Sevigny


Tänkte fortsätta med lite fler Stylewatch, vad säger ni om det? Den här gången har jag valt Chloë Sevigny, lika känd för sin coola och lite excentriska stil som för sitt skådespeleri. Chloë lyckas alltid överraska och väljer hellre något uppseendeväckande än ett säkert kort, något jag verkligen gillar henne för. Hon är inte rädd för färg och mixar utan problem orange och chockrosa, men är minst lika duktig på att klä sig i nude, svart och vitt. Minidresses, oversized blazers och såklart det knallröda läppstiftet är hennes signum. Jag gillar det! Vad tycker ni om Chloës stil?

Sämsta schemat någonsin

Idag har jag haft en sån där söndag då man varit så duktig att man måste få skryta lite om det. Har rensat hela min garderob (så jag får plats med en massa höstkläder, hehe), tvättat hundra maskiner tvätt, strykt, dammsugit, övningskört, fixat naglarna och nu ska jag snart ut och övningsköra igen. Känns riktigt bra att ha fått allt gjort!

Har också hunnit med att kolla mitt schema för nästa termin, vilket inte kändes riktigt lika bra. Det var nämligen det sämsta jag haft under hela min gymnasietid, då jag börjar 8:15 tre mornar i veckan (vilket bara inte funkar när man är så morgontrött som jag) och har fått lärare som är helt galna i kurserna jag sett fram mest emot, Historia C och Engelska C. Men men, får väl försöka vara lite positiv och istället säga att jag tycker alla kurser jag ska läsa i år verkar helt okej (kanske undantaget kinesiska, som jag signade upp mig för i ett svagt ögonblick på vårterminen), och jag slipper ju faktiskt både spanska, matte och idrott. Bäst!


Övningskör

Övningskörde nu en stund på kvällen, måste säga att det gick rätt bra med tanke på att det var tredje gången jag körde någonsin och den senaste gången var i maj. Och då körde jag i typ en timme sammanlagt. Kan backa och växla nu utan större problem, göra U-svängar och köra slalom, haha. Det sista är ju helt klart viktigast. Körkortet känns fortfarande otroligt långt borta, men det går framåt i alla fall. Känns bra!

H&M-höst

Idag fick jag äntligen hem min H&M-katalog, ungefär en månad efter alla andra av någon anledning. Blev inte så jätteimponerad då jag tyckte att det var rätt likt förra årets katalog, lite trist. Men hittade en del grejer som jag gillade i alla fall. Här är mina höstfavoriter!


Hard work work

Jag jobbade 12 timmar i sträck igår på Stockholm Modecenter (där bland andra Jofama och Marimekko har sina showrooms) med att vika kläder, stryka kläder, märka kläder, anteckna information om kläder och stoppa ner kläder i gigantiska kartonger för att skickas ut i Europa. Kläder, kläder, kläder. Det var sjukt jobbigt men ändå rätt kul, speciellt eftersom jag gillar kläder så mycket och showroomen man jobbar i är så himla fina. Skulle velat fota och visa er, men eftersom vårkollektionen ska hållas hemlig så får jag inte det. Var i alla fall så trött när jag kom hem att jag somnade i E:s soffa när vi satt och kollade på film (något som jag verkligen aldrig gör kan tilläggas), så någon datortid hann jag tyvärr inte med.

Nä nu ska jag ut i solen, men den ser ut att gå i moln alldeles strax så vi hörs då. Puss!

Myskväll

Har tillbringat hela kvällen hos fina Steph med några av mina danstjejer och grillat och pratat. Och pratat. Så mysigt, speciellt eftersom jag inte sett några av dem sen i maj. Lite planer inför nästa sommar smiddes också då S ska säsonga nere på Zakynthos, så jag och två tjejer till ska tränga ihop oss i hennes lilla lägenhet en vecka, haha. Kommer bli sjukt kul!

                                            Grekland nästa sommar också?

Om sju timmar ska jag vara på jobbet, så jag ska gå och lägga mig nu. Hörs imorgon kväll när jag kommer hem, lär bli vid niotiden. Night ♥

Körkortsplugg

Hade verkligen noll blogginspo igår, så det blev inga inlägg. Skriver hellre ingenting än att tvinga mig själv att slänga ihop ett inlägg bara för att, det känns bara trist och krystat. Så nu vet ni det, haha!
 


Just nu sitter jag i alla fall och pluggar körkortsteori, och herregud vad mycket det är jag ska få in i mitt lilla huvud. ABS-bromsar och väjningsregler och defensiv körning och en miljard grejer till. Känner mig lite stressad då jag bara övningskört 3-4 gånger än så länge, och egentligen skulle behöva ta körkortet tidigt i vår eftersom jag vill åka som Au Pair på sensommaren/hösten efter studenten (körkort är då ett krav för att ens få ansöka.) Men det ska gå, det måste det.


Wanted: Bib Necklace



Bib necklaces tycker jag kan vara riktigt snygga, till exempel tillsammans med en slapp tee och kavaj eller bara en fin blus. Passar till det mesta egentligen! Hade spanat in halsbandet ovan på Nelly eftersom det var både snyggt och väldigt billigt, men nu när jag skulle gå in och beställa hade det plötsligt försvunnit. Just my luck. Har någon av er fina läsare sett något liknande i någon annan svensk affär/webshop? Inte för dyrt helst, försöker ju spara till NYC...

Seg söndag


Idag har jag varit så lat så det finns inte, bara legat i M:s stora soffa, kollat på dåliga amerikanska filmer och käkat B&J. Hela dagen. Med ett undantag för de få minuter det var sol, då vi flyttade ut på gräsmattan ett tag istället, haha. Det var rätt skönt måste jag erkänna, även om det kryper lite i kroppen på mig nu efter att ha varit stilla hela dagen. Har i alla fall haft på mig detta, vilket är khakigröna shorts från H&M, lång kofta från Topshop, gammalt linne från Gina Tricot, halsband från Betties Galleria, väska från NYPD och Converse. Och bruntonade aviators när solen kikade fram.

Idag


Blev inte så mycket köpt på IKEA, ett stort vaniljdoftljus, ett par ramar till tavellisten och en miljon galgar var allt jag kom hem med, haha. Plus en träbokstav som jag fick för 29:- på Mio. Skulle egentligen velat ha ett helt ord, men det här får duga tills vidare. Efter det gick vi och såg någon svensk komedi som hette Bröderna Karlsson som mamma ville se. Helt okej film, men kanske inget jag skulle valt att se själv. Är inte så förtjust i svenska filmer i allmänhet, plus att den här var av den typen där alla bara går runt och missförstår varandra hela tiden vilket jag verkligen inte klarar av.

Sitter hur som helst hemma hos M nu och ska precis sätta på en film, men jag skriver mer imorgon. Hoppas ni får en underbar kväll!

RSS 2.0