Gymnasiemässa

Var på gymnasiemässan med hela nian igår (och typ resten av Stockholms skolor också - så grymt mycket folk!) Trodde att jag skulle ha lättare att bestämma mig för skola efter att jag gått på mässan - men icke, är ännu mer osäker nu än innan. Men kul hade jag i alla fall, träffade massor med folk, fikade, åt lunch, kollade på estetelevernas modevisningar och uppträdanden - och så på gymnasium såklart. Och, vi hade inte en enda lektion på hela dagen, plus att man behövde bara vara där till klockan elva - sen fick man åka hem om man ville.

Idag åkte jag dit igen för att kolla lite närmare på de skolor som jag var mest intresserad av (Södra Latin, Blackebergs Gymnasium, Norra Real, Viktor Rydberg, Östra Real och Kungsholmens Gymnasium), och har faktiskt kommit fram till mer än igår. Jag ska inte gå på Södra Latin, eftersom att man behöver runt 300 poäng för att komma in på Samsam där (och om jag nu mot all förmodan skulle komma in så skulle jag vara bland dem sämsta - inte kul) och troligen inte på Östra Real heller, känns helt enkelt inte som om den skolan skulle passa mig. Mina föräldrar är sålda på VRG, och jag... jag har ingen aning. Någon som har erfarenhet av någon av skolorna, tips på någon annan bra skola eller någonting? Börjar bli lite desperat.

Kommentarer
J

min kompis går på södra latin, estetlinjen tror jag det var...har hört att den var bra. men jag tror det är mycket plugg där :/ och kungsholmens gymnasium är också bra! men har hört att det också är mycket plugg där! och viktor rydberg är JÄTTE svår. min mammas kompis dotter, hon går första året där och hade mvg i alla ämnen och på första provet fick hon IG :( så jag tror att den är ganska svår den skolan :/ men, väldigtväldigt bra!

2007-11-18 @ 11:44:39
URL: http://metrobloggen.se/memorial
Malin

Södra Latin verkar bra, men den som hade lägst poäng och kom in förra året hade 290, och jag har 275 nu (efter att man valt bort ett betyg.) Kommer kanske höja mig i något ämne till, men inte så att jag får 290, det tror jag inte ;) Kungsholmen verkar också bra, och där har jag iaf en chans att komma in, så dit ska jag i alla fall gå på öppet hus :) Oj! Jag visste att det var svårt, men så svårt trodde jag inte att det var :O Viktor Rydberg har ju ändå lägre intagningspoäng än Södra Latin! Man behöver "bara" runt 270 för att komma in där (på samsam då.) Vilken program gick din mammas kompis dotter på? Natur kan jag tänka mig är svårt där, intagningspoängen tror jag låg på typ 300-320 :O Fast egentligen så ska det ju inte bli svårare för att en skola/ett program har högre intagninspoäng... Haha, allt är så himla krångligt ;) Tack för hjälpen iaf :)

2007-11-18 @ 16:57:04
URL: http://www.mln.webblogg.se
Mathilda

Jag vill också in på de där skolorna, eller norra real, östra real, vrg och sådär. men det är så himla höga intagningspoäng tycker jag!
men vem vet, vi kanske hamnar i samma klass.

jag är btw forna mathoe.blogg.se och muffelie.blogg.se om du undrar ;)

2007-12-02 @ 22:33:24
URL: http://metrobloggen.se/muffelie
Malin

Ja, jo, det är rätt höga intagningspoäng :/ Fast Östra Real har inte så höga tror jag, har för mig att det var runt 230-250 någonstans, fast jag kanske kommer ihåg fel... Ja, haha, kanske det :D

Aha, gissade på det, men hade ingen aning om att du börjat blogga igen. Kul!

2007-12-12 @ 20:58:41
URL: http://www.mln.webblogg.se
Calle Von Herlitz

Vet ni va de e för intagnings poäng på östra reals sam/juridik linje?

/Nice blogg, by the way

2008-11-15 @ 18:34:21
Malin B

Jag har hört mig för om Viktor Rydbergs (VRG) och det verkar vara jättebra skolor. Jättebra gemenskap, schysta lärare, hårt tempo förvisso, men med mycket kul! Det gäller mestadels Odenplan - Jarla har jag inte tittat djupare på än och Djurholmen ligger för långt bort ;)

Mycket plugg kommer det att vara vart man än vänder sig, om man "vill framåt", så att säga. Det är bara att känna efter hur mycket man är villig att satsa, och hur mycket som krävs av dig. ^^

Sen är det ju alltid bra att gå på Öppna hus och liknande. Det är helt enkelt bara att gå på känsla ;)

Hoppas det hjälpte något, lycka till :)

2009-07-02 @ 18:29:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback